تبلیغات
نگاه من - «درباره الی...» فروش خوبی داشته است

«درباره الی...» فروش خوبی داشته است

شنبه 13 تیر 1388 07:00 ق.ظ

نویسنده : مینو

علیرضا:‌ (توضیح سایت سینمای ما: دیروز مقاله‌ای از سایت رجا نیوز نقل کردیم که در آن به دلایل فروش کم درباره الی... به زعم این سایت پرداخته شده بود. یکی از کامنت‌هایی که از سوی کاربران «سینمای ما» در واکنش به این مقاله نوشته شده بود، با حذف بخش‌هایی، مناسب انتشار در صفحه اول هم بود که به این ترتیب و با نیت ادامه این بحث، این جا منتشر می‌کنیم) اولا اینکه چه کسی گفته درباره الی فروش کمی داشته؟ درباره الی با اینکه یک درام تلخ و به شدت متفاوت است، اما در پایان نیمی از زمان اکران هفت هفته ایه خود، به نیم میلیارد تومان در تهران رسیده! آقایان رجا نیوز اندکی بیندیشند که کدام درامی را می توانند در این سالها پیدا کنند که بتواند طی 25 روز، در شرایطی نامناسب نیم میلیارد تومان بفروشد؟ پر مخاطب ترین درام سال قبل ما، فیلم دعوت بود که در اکران طولانی و مناسب عید فطر، با آنهمه تبلیغات، 850 میلیون فروخت. با آن موضوع جذاب زنانه اش. اما درباره الی فقط طی 25 روز، آنهم در وضعیت نامناسبی به نیم میلیارد تومان رسیده. پس کاملا قابل پیش‌بینی‌ است که این فیلم در پایان اکرانش بتواند در تهران به مرز و حدود یک میلیارد تومان نزدیک شود. آقایان رجا نیوز! به نظرتان فروش یک میلیارد تومان کم است؟ آنهم برای یک درام ساختارشکن و سیاه و جدی با مخاطب؟ آنهم در بحرانی ترین شرایط احتماعی کشور طی سالهای اخیر؟ شوخی می فرمایید! از صحبتهای طرفداران این فیلم سوءاستفاده نکنید. ما اگر می گوییم فروش درباره الی آنی نیست که باید می شد، به این دلیل است که همه ی ما مطمئن بودیم که این فیلم به راحتی در تهران از 2 میلیارد تومان خواهد گذشت. فروش 53 میلیون طی یک روز در قبل از انتخابات(که اگر شب انتخابات نبود، به 70 میلیون هم می رسید)، گواه این ادعاست. وگرنه کیست که نداند یک میلیارد تومان برای یک درام سیاه و متفاوت، شاهکار است و اصلا می‌شود اولین فیلم جدی و به دور از طنز باشگاه میلیاردی ها؟ گفته اید اکنون شرایط جامعه آرام شده.! حوادث سه هفته ی اخیر کشور، از چند منظر به گیشه سینماها ضربه وارد کرد : نخست آنکه در روزهای متوالی، تعداد سینماهای بسیاری به دلیل ایجاد تجمعات و درگیریها، کاملا بسته شدند و از آنجا که اکثر سینماهای مهم تهران در مرکز شهرند و درگیریها هم اکثرا در همان مرکز شهر اتفاق می افتد، لذا طی 2 هفته، نصفی از سینماهای درباره الی فقط تا بعد ازظهر(سانس های کم بیننده) نمایش داشتند. دوم آنکه حوادث اخیر باعث شد تا توجه همگان به طرف سیاست برود و کسی حواسش به سینما و سایر چیزها نباشد. سوم آنکه این حوادث موجب یک جور دلزدگی خاص در جامعه شد که همه ی ما دچارش بودیم. این دلزدگی دل و دماغی برای سینما رفتن باقی نگذاشت. و چهارم آنکه فضای مضطرب و امنیتی شهر، بسیاری را از رفتن به سینماها بازداشته. شخصا شاهد بودم که یکی از اقوام‌مان گفت که چند روز است که می خواهد درباره الی را ببیند، اما به خواست شوهرش، از رفتن به سینما منصرف شده. خب مشخص است که این دلایل برای استقبال کم از سینماها کافیست. درست است که طی روزهای اخیر درگیریها و متعاقبا تعطیلی سینماها تمام شده، اما تاثیرات آن همچنان در کشور باقی است. دوستان رجا نیوز! نشان به آن نشان که تا قبل از این هفته، استقبال از فروشگاه ها و رستورانها و... نیز به شدت کم بود و از این هفته اندکی استقبالها دارد بهتر میشود، ولی هنوز به شرایط عادیش بازنگشته! می گویند درباره الی همزمان با فیلمهای گیشه ای اکران نشده! عجب! دیگر چطور امشب شب مهتابه ها و هر چی تو بخوای ها و خروس جنگی ها و پسر تهرونی ها را کنار هم ردیف کنند؟ اصلا سابقه نداشته که همزمان با هم 3 فیلم کمدی و 4 فیلم تجاری محض اکران شوند! اما به لطف درباره الی، این ها را هم همزمان اکران کردند! دوستان برای درک بیشتر محبوبیت و قدرت جذب مخاطب درام درباره الی، به فروش سایر فیلمهای کمدی و گیشه ای اکران توجه کنند : امشب شب مهتابه که از آن به عنوان سنتوری 2 یاد میشد و فقط برای گیشه است، طی 3 هفته به 100 میلیون هم نرسیده! خروس جنگی که کمدین فوق محبوبی چون عطاران را دارد و مضمونش آزمون پس داده است، فعلا طی 3 هفته به 150 میلیون تومان رسیده! کمدی هر چی تو بخوای که مجید صالحی را دارد(که فیلمها مشترکش با جواد رضویان، بدجور در بورسند!)، طی سه هفته 25 میلیون فروخته!! کمدی پسر تهرونی که همه شانس میلیاردی شدن را هم برایش قائل بودند، طی سه روز 15 میلیون تومان فروخته!! خب دوستان رجا نیوز مشاهده کردید که در این شرایط اسفبار اکران، تمام فیلم های گیشه ای و کمدی که فروششان تضمین شده بود، به زمین خورده اند. اما درام سیاه درباره الی، در همین شرایط به مرز نیم میلیارد تومان رسیده. مثل روز روشن است که اگر درباره الی در اکران دچار این شرایط اجتماعی نمی شد، طی این مدت، به یک میلیارد و دویست میلیون تومان هم رسیده بود. به این ترتیب درباره الی را که همه می گویند هم فیلم منتقد پسندی است و هم عامه پسند(یک نمونه ی نادر)، فیلم غیر عوام پسندی می دانند و می گویند چون فیلم تلخی است! حال آن که تمام درام های پرفروش این سینما، اعم از شوکران و میم مثل مادر و...، تلخ بوده اند. می گویند درباره الی کم فروخته، حال آنکه فروش نیم میلیاردی طی 25 روز برای یک درام و در شرایط فعلی اکران، کجایش ضعیف است(که عالی است)، خدا می داند... همه ی ما می دانیم که پتانسیل حقیقی درباره الی، بیش از دو برابر فروش نهایی ای است که می کند... همه ی ما می دانیم که اگر درباره الی با 30 سالن و 4 ساعت تبلیغات تلویزیونی زنده در نوروز و دو گروه سینمایی و همزمان با 3 فیلم کم رمق و طی 12 هفته اکران میشد، فروشش به آنجایی میرسید که آقایان به آن افتخار می کنند. لیکن این شرایط فقط در انحصار بعضی‌هاست تا هی بسازند و تنها افتخارشان همین شکستن رکوردها باشد... از سایت هم می خواهم که دیگر عیارت "فروش کم" را در قبال این فیلم به کار نبرد. قبل از گفتن این حرف خواهش می کنم رقم فروش درباره الی را در تناسب تعداد روزهای نمایش و شرایط اکرانش مشاهده کنید... درباره الی به فر وش بسیار خوبی دست یافته و ما فقط باید بگوییم به دلیل شرایط جامعه، در اندازه و شان پتانسیلش نفروخت. وگرنه فروشش بسیار خوب است. خواهش می کنم دقت کنید.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -