تبلیغات
نگاه من - مطالب تیر 1388

فیلم مرز واقعیت و دروغ؛

چهارشنبه 31 تیر 1388 07:43 ق.ظ

نویسنده : مینو

مینا اكبری. لوچیانانو. ایتالیا: در حالی كه ایتالیا در تب برگزاری كنفرانس هشت كشور صنعتی )جی هشت( رو زهای شلوغ و پر سر و صدایی را تجربه میكرد، گروه تولید آخرین ساخته عبا س كیارستمی در شهر لوچییانو واقع در ایالت توسكانی در مركز ایتالیا با طمانینه در حال ثبت داستان كم اتفاق آشنایی و رابطه یك مرد نویسنده و زنی گالری دار هستند. در این شهر ساكت خبری از توریستهای فضول و دانشجویان معترض به سیاستهای كشورهای توسعه یافته نیست. همه چیز با ریتمی كند پیش میرود. فیلمبرداری تا دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت اما كسی عجله‌ای ندارد. انگار از رم و دیگر شهرهایی ایتالیا كه با سرعت سینمای اسپیلبرگ و لوكاس به پیش می‌تازد، در لوچییانو به دنیایی با منطق آثار تاركوفسكی و برسون پرتاب شده ایم. در خانه ای كه هم نشانه ای معماری روز در آن هویدا است و هم معماری پرنقش و نگار قرن هجدهمی كشف میشود، در سایه روشن یك روز تابستانی كیارستمی در حال جدل با ژولیت بینوش و ویلیام شیمل است تا آنها را به جنس دیگری از راه رفتن، حرف زدن و زندگی كردن عادت بدهد. یك فیلم عاشقانه بدون بروز عواطف و یك رابطه عمیق با استفاده از دم دست‌ترین ابزار. كیارستمی در مفاهیم از سینمای خودش عدول نكرده، حتی در روش‌ها.
برای او ساخت یك پروژه چهار میلیون یورویی با مشاركت مارین كارمیتز، شبكه 3 فرانس، كانال پلوس و آنجلو باباگالوی فرقی با تولید یك فیلم برای كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با بازیگران غیرحرفه ای ندارد، حتی اگر همه عوامل فنی اروپایی باشند و برخی صحنه‌ها را با دو دوربین فیلمبرداری شود و شبها با كمك پسر و تدوینگرش، بهمن كیارستمی همه برداشت‌های روزانه تدوین و بازبینی شوند. كیارستمی شفاف نمیگوید كه فیلمش درباره چیست. او از قابل پیشبینی بودن گریزان است. به همین دلیل تنها درباره یك چیز به من اطمینان میدهد. فیلم 104 دقیقه است. كار با بازیگران مهمترین كار كیارستمی در صحنه است. كاری كه بهترین توصیف آن كنترل است. باقی عوامل پذیرفته‌اند كه باید تماشاگر با حوصله این پشت صحنه شهودی باشند. فیلمنامه‌ای در صحنه هست اما انگار فقط برای ارائه به آدمهای بیكار نوشته شده، فیلم با منطق صحنه‌ها جلو میرود و با اعتماد كامل به درك آنی از حوادث.
فیلمسازی كیارستمی بیشتر از هر چیزی به نوشتن رمان شباهت دارد. شخصیت نویسنده كه بازیگر انگلیسی نقش آن را بازی میكند، كتابی درباره اشیای اصل و كپی نوشته. هسته معنایی فیلم نیز همین است. تلاش برای توضیح این معنا كه مرز واقعیت و دروغ چیست؟ عباس كیارستمی در سكوت همان كاری را میكند كه دانشجویان معترض در مقابل كاخ برگزاری كنفرانس جی هشت انجام میدهند.
كار هنرمند همین است: تكیه بر فردیت و حركت به عمق وگرنه در این دنیای بزرگ همه انسانها به دنبال یك چیزند. تفاوت در را ههاست. درباره این فیلم و چیزهایی كه از پشت صحنه آن دیدیم، باز هم خواهیم نوشت.
چاپ شده در روزنامه فرهیختگان
سینمای مستند در ایران آن¬چنان¬که باید قدر ندیده است. سهم اکران عمومی فیلم¬های مستند در تاریخ سینمای ایران تنها یک فیلم بوده است؛ «خانۀ خدا» (1345) که اتفاقاً در هنگام نمایش عمومی¬اش با استقبال گستردۀ مخاطبان ایرانی روبه-رو شد و خیلی از کسانی¬که حتی آن زمان¬ها به دلایل اعتقادی به سینما نمی¬رفتند، حاضر شدند به تماشای آن فیلم بنشینند. در طول این سال¬ها که حتی جشنواره¬ای هم¬چون «سینما حقیقت» با استقبال گستردۀ جوانان و مستندسازان روبه¬رو شده و نهادی همانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قدرت مالی چشمگیری پیدا کرده، باز هم سینمای مستند و تجربی در حاشیه بوده و نتوانسته به جایگاهی شایسته که حق¬اش است، دست پیدا کند.
این روزها مستند «تهران انار ندارد» به روی پرده آمده است و تا این¬جا جوانان و سینمادوستان استقبال خوبی از آن کرده¬اند. کارگردان این مستند، مسعود بخشی، جوانی است که از میان خیل هزاران جوان فیلم¬ساز و سینمادوستی که هر روز به صورت مستقل به کارگردانی روی می¬آورند، موفق شده فیلمی بسازد که در محافل سینمایی سر و صدای زیادی به¬پا کرده است. او مستندی ساخته که همان¬طور که از اسم¬اش بر می¬آید در مورد پایتخت کشورمان است؛ شهری که گرچه همانند دیگر شهرهای اسم و¬ رسم¬دار ایران سابقۀ تاریخی چشمگیری ندارد، اما در بیش از صد سال اخیر فراز و نشیب¬های زیادی را پشت سر گذارنده و اکنون به¬عنوان یکی از بزرگ¬ترین شهرهای جهان برای خود جایگاهی درست و حسابی دست¬و¬پا کرده است. تهران کاراکتر اصلی مستند مسعود بخشی است و او تلاش کرده با زبانی طنزآلود و البته کنایه¬آمیز تاریخچۀ محبوب¬ترین شهر کشورمان را ورق بزند.
مسعود بخشی حتی زمانی که در فیلم¬اش می¬خواهد معضلات و مشکلات ریز و درشت شهر تهران را در برهه¬های زمانی گوناگون بررسی کند، بیشتر از زبان طنز استفاده کرده است. شاید به همین خاطر است که خیلی از مخاطبان اثر با هر سطح سلیقه¬ای از فیلم زده نمی¬شوند؛ بی¬شک این بزرگ¬ترین مزیت مستندِ مسعود بخشی نسبت به هم¬تایان¬اش است که غالباً سر و شکلی جدی و عصا قورت¬داده دارند و با این¬که بین¬شان می¬توان آثار ارزشمندی هم پیدا کرد، اما در نهایت فرصتی برای جذب درصد بیشتری از تماشاگران بالقوه پیدا نمی¬کنند. اگر عنصر «طنز» و دیدگاه تر و تازۀ مسعود بخشی را از «تهران انار ندارد» بیرون بکشیم، می¬توان گفت فیلم چیزی بیشتر از یک سری تصویرهای آرشیوی و یا مستندگونه که به فیلم¬های «سینما- وریته» و آثار معمول مردم¬شناسانه پهلو می¬زنند، نیست. مسعود بخشی خوب حواس-اش بوده که مخاطب¬ امروزی¬اش چه ¬می¬خواهد و با چه زبانی با او صحبت کند که کسل و خسته نشود. با این¬وجود طنازی کارگردان در تمام اثر یک¬دست نیست؛ برخی جاها به دل می¬نشیند و برخی جاها مشخص است گرفتار نگاه معذبی است که نسبت به مقولۀ ممیزی وجود دارد. برای مثال حضور عوامل اندک فیلم در کادر دوربین کارگردان و شوخی با آن¬ها- زمانی¬که بخشی می¬خواهد مشاغل گوناگون رایج در شهر تهران را نام ببرد و از شغل آن¬ها یاد می¬کند، یکی از قشنگ-ترین طنزهای این مستند است. یا هنگامی¬که به معضل برج¬سازی در تهران اشاره می¬شود و کارگردان و نصرت کریمی- هنرمند و فیلم¬ساز قدیمی کشورمان که صدا و لحن جالب¬اش به خوب از آب درآمدن نریشن¬¬های فیلم¬ کمک بسیاری کرده- با لحنی کنایه¬آمیز به پایان مشکلات مسکن¬سازی در تهران (چیزی که شاید همیشه در حد آرزو باقی بماند) اشاره می-کنند، موضوع از حد یادداشت¬ها و مقاله¬های ژورنالیستی بالاتر می¬رود؛ چون کارگردان هم¬زمان کاراکترهایی همانند آقا بابک¬ (آن جوان برج¬ساز) و مهندس محبی (آن مهندس جوان که بر کار نظارت ساخت برج¬ها در تهران مشغول است و خودش هم دستی در خانه¬سازی دارد) را به¬عنوان مصداق¬هایی جالب برای نیش¬وکنایه¬هایش معرفی می¬کند و با تأکید گاه-و¬بی¬گاه بر آن¬ها مایۀ انبساط خاطر مخاطب می¬شود و البته حرفش به دل هم می¬نشیند¬. اما در مقابل زمانی که از صنعت خودروسازی در تهران حرف به میان می¬آورد و البته کارگردان آن را با ایدۀ بامزۀ آهنگ قدیمی و عامه¬پسند «مشدی ممدلی» در هم می¬آمیزد، چون دلیلی برای ادعایش نمی¬آورد؛ با این¬که ما نیز همانند مسعود بخشی خوب می¬دانیم نباید گول آن روبات¬های مونتاژکنندۀ خودرو را بخوریم و خودروهای ملی¬مان بسیار بسیار از استانداردهای جهانی پایین¬تر هستند، انتظار داریم که بخشی به¬عنوان یک کارگردان چیزی بیشتر از آن¬که می¬دانیم و شایعه¬هایی که هر روز می¬شنویم، به ما ارائه کند. یا این رویکرد ژورنالیستی به برخی دیگر از مشکلات هم¬چون به هم¬ریختگی¬ها و بی¬نظمی¬های موجود در جامعه با به¬کار¬ بردن واژه¬های دست¬مالی¬شده و بارها استفاده¬شده¬ای همانند «جامعۀ مدنی» و «اصلاح¬طلبی» و ... بیشتر همان مقاله¬های تاریخ¬مصرف¬دار بخش سیاسی روزنامه¬ها را به یاد می¬آورد تا این¬که بیان¬گر نگاه عمیق کارگردان به مشکلات ریز و درشت شهرنشینی باشد. با این¬وجود در تمام این موضوع¬ها کارگردان تلاش کرده که نگاه طنزآلودش کم-تر به سطح بیاید و در جای¬جای اثر جاری باشد که البته همان¬طور که اشاره شد این دیدگاه فاقد آن انسجام و یک¬دستی لازم است؛ ولی باید گفت در بخش¬هایی که کمی گل¬دشت هم شده، کم¬تر آزاردهنده است.
مونتاژ تصویرهای آرشیوی در تمام اثر در خدمت نگاه کارگردان در لحظه است و البته هم¬گام با تک¬موضوع¬هایی است که در فیلم مطرح می¬شود. همین سبب می¬شود که تصویرهای آرشیوی که بارها و بارها بسیاری از آن¬ها را بر صفحۀ تلویزیون و یا در فیلم¬ها دیده¬ایم، در این مستند جایگاهی کم¬وبیش دراماتیک برای خود پیدا کنند و البته نباید از نریشن¬های طنزآلود فیلم هم گذشت که به¬ویژه در جایی که با مشاغل و آدم¬های زمان قاجاریه شوخی می¬کنند، کمک بسیاری به جا افتادن این عکس¬ها و فیلم¬های آرشیوی ¬در بدنۀ فیلم کرده¬اند. با این¬وجود به نظر می¬رسد که فیلم جانب انصاف را در نشان¬دادن تصویر تهران در برهه¬های زمانی رعایت نکرده (که شاید بخشی از آن به مقولۀ ممیزی بازمی-گردد) و نیز شوخی¬هایی با چهره¬های سیاسی یک¬صد سال اخیر کرده که با هدف فیلم هم¬خوانی ندارد و بیشتر مناسب برنامه¬های طنز تاریخی تلویزیون¬مان است. برای مثال پیشرفت¬ها و اتفاق¬های عمرانی و فرهنگی بسیاری که در زمان پهلوی¬ها در تهران رخ داده و کسی هم نمی¬تواند منکر آن¬ها شود و البته خیلی از این اتفاق¬های خوشایند محصول نگاه عوام¬فریبانۀ آن حکومت¬ها بود، می¬توانست جایی در فیلم داشته باشند و البته کارگردان به ریشه¬یابی¬های سیاسی آن با همان نگاه طنزآلود بپردازد. یا باید به شوخی نه¬چندان دل¬چسب کارگردان با محمدرضا پهلوی (هم¬زمانی تصویر آخرین شاه ایران با واژۀ «باباکرم» در تصنیفی عامه¬پسند به همین نام و تکرار چندبارۀ آن) به هیچ¬وجه مناسب مستندی نیست که در مورد تهران ساخته شده است. خوب می¬دانیم محمدرضا پهلوی چهرۀ محبوبی در میان عامۀ مردم نبوده و نیست؛ اما این دلیلی نمی¬شود که بدون داشتن هدفی مشخص و بی¬آن¬که این¬گونه شوخی¬ها با موضوع¬های بیان¬شده در فیلم هم-خوانی داشته باشند، چهرۀ او را تا حد یک آدم خنده¬دار و احمق پایین بیاوریم. اشاره به زلزلۀ قریب¬الوقوع تهران که مدتی است زیاد در موردش شنیده¬ایم و آمارهای جالب و البته تکان¬دهندۀ کارگردان در این زمینه که با تصویرهایی از زلزلۀ فاجعه¬بار پیشین در گوشه¬وکنار ایران همراه است، رأی¬گیری بامزۀ کارگردان دربارۀ موضوع¬های مطرح¬شده در فیلم¬اش و البته تأکید ظریف بر جعفرآقا (آن مهاجر آذری¬زبان با اظهارنظرهای جالب¬اش) و نیز پایان ویژۀ فیلم دربارۀ باغ انارهای تهران قدیم و البته پلان¬های پایانی اثر (با استفادۀ به¬جا از ترانۀ خوب محسن نامجو بر تیتراژ پایانی) از دیگر بخش¬هایی هستند که مستند «تهران انار ندارد» را به یک مستند جالب و جذاب برای عامۀ مخاطبان¬اش تبدیل کرده¬اند.
«تهران انار ندارد» این قابلیت را داشت که با تقسیم یکسان زمان میان موضوع¬هایش و نیز بهره¬مندی از نگاهی منصفانه¬تر میان برهه¬های تاریخی شهر تهران به فیلمی نود دقیقه¬ای تبدیل شود که باز هم خسته¬کننده نباشد. دلیل این ادعا نیز توانایی بخشی در رویارویی با مسأله¬هایی است که در فیلم¬اش از آن¬ها یاد کرده است. با این وجود با همین سر و شکل کنونی¬اش هم «تهران انار ندارد» ارزش دیدن دارد و البته بیشتر از تماشای این مستند¬ قابل قبول باید از برنامه-ریزی برای اکران این اثر خشنود باشیم که شاید در آینده¬ای نزدیک راه را برای عرضۀ بهتر و بیشتر آثار مستند و تجربی به گروه بیشتری از مخاطبان سینمارو باز کند.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

کارگردان «تهران انار ندارد» ضمن اعلام فروش 17 میلیونی فیلم‌اش؛

چهارشنبه 31 تیر 1388 07:42 ق.ظ

نویسنده : مینو

- مسعود بخشی گفت: اكران مستند «تهران انار ندارد» تا زمانی كه مخاطب داشته باشد، ادامه خواهد داشت.

این كارگردان سینما در گفت‌وگویی ،عنوان كرد: طبق صحبت‌های رضا سعیدی‌پور، قائم مقام اجرایی حوزه هنری و مدیر سینما «آزادی»، ‌اكران این فیلم تا زمانیكه فروش داشته باشد، ادامه خواهد داشت.

او همچنینی خاص بودن این فیلم اشاره كرد و افزود: با توجه به خاص بودن این فیلم و مساله نمایش آن به شكل تك سانس، شاید اگر زمان اكران آن كمی طولانی تر شود، فرصتی فراهم شد تا فیلم دیده شود. به هر حال این فیلم با آثار داستانی تفاوت دارد و شاید اگرواقع بینانه نگاه كنیم باید انتظار داشته باشیم كه در نهایت گذشت زمان مخاطبان آن را افزایش دهد. لذا من امیدوارم كه تبلیغ كنند با افزایش زمان اكران این فیلم، ‌شرایطی ایجاد شود كه خود مخاطبان آن تبلیغ كنند.

این مستندساز در پاسخ به سوالی كه مبنی بر پخش تیزر این فیلم در تلویزیون مطرح شده بود هم گفت: اطلاع درستی نسبت به این موضوع ندارم، البته این فیلم در زمان مدیریت آقای جعفری جلوه و با حمایت صدا وسیما ساخته شده و در پوستر فیلم نیز به این مساله اشاره شده است. علاوه بر این،‌ «تهران انار ندارد» اولین مستندی است كه به اسكار معرفی شده است، ‌لذا شاید پخش تیزر آن در تلویزیونی خالی از لطف نباشد.

او درعین حال درباره مساله پیگیری پخش تیزر این فیلم در تلویزیون عنوان كرد: می‌دانم كه دوستان حوزه هنری از جمله محمدرضا فرجی برای این مساله اقداماتی را انجام داده‌اند، اما از نتایج آن اطلاعی ندارم. البته در طول مدت اكران فیلم هم افرادی چون آقای سعیدی پور، آقای فرجی و دیگر مسوولان حوزه زحمات زیادی برای این فیلم كشیده‌اند و بخش زیادی از موفقیت فیلم هم به زحمات این دوستان باز می‌گردد.

همچنین بنا به اعلام محمدرضا فرجی مدیر پخش حوزه‌ی هنری استان تهران «تهران انار ندارد» تاكنون به فروشی معادل 16 میلیون و 730 هزار تومان دست یافته است.

هم‌چنین بحث پخش تیزرهای این فیلم در رسانه‌ی ملی هم براساس گفته‌های این مدیر در دست پیگیری است و با آماده‌شدن تیزر توسط مركز گسترش سینمای مستند و تجربی پخش آن از تلویزیون آغاز خواهد شد.

 5487




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

«پاداش» (كمال تبریزی) عید فطر روی پرده سینماها می‌رود

چهارشنبه 31 تیر 1388 07:35 ق.ظ

نویسنده : مینو

 5487تهیه‌کننده فیلم سینمایی "پاداش" از اکران عمومی تازه‌ترین فیلم بلند کمال تبریزی در عید فطر امسال خبر داد. مهدی کریمی در این باره 5487 گفت: "پاداش" این روزها در مراحل پایانی فنی قرار دارد و به زودی آماده نمایش می‌شود. البته برای گرفتن پروانه نمایش نیز اقدام کردیم تا بتوانیم فیلم را عید فطر اکران عمومی کنیم.
"پاداش" بر اساس فیلمنامه محمد رحمانیان ساخته شده و داستان مردی است که در سفر حج اتفاق‌هایی برای او می‌افتد. حسن معجونی، آتیلا پسیانی، احمد آقالو، آشا محرابی و بهمن زرین‌پور در این فیلم بازی می‌کنند. سایر عوامل "پاداش" عبارتند از مدیر فیلمبرداری: محمدرضا سکوت، گریم: مجید اسکندری، طراح صحنه و لباس: محسن شاه‌ابراهیمی، محصول وراهنر.
تبریزی فیلم‌های سینمایی "یک تکه نان"، "مارمولک"، "لیلی با من است"، "شیدا" و "مهر مادری" و مجموعه‌های "دوران سرکشی" و "شهریار" را کارگردانی کرده و این روزها مشغول کارگردانی مجموعه تلویزیونی "سرزمین کهن" است.
فیلم سینمایی "پاداش" قرار بود در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید که به دلیل مشکلات فنی و آماده نبودن بخش جلوه‌های ویژه کار که در ترکیه انجام شده، این امر میسر نشد.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

فیلمبرداری «سن‌پترزبورگ» (بهروز افخمی) بالاخره تمام شد

چهارشنبه 31 تیر 1388 07:34 ق.ظ

نویسنده : مینو
فیلم‌برداری «سن پترزبورگ» (بهروز افخمی) سرانجام به پایان رسید. 29 تیر با مقابل دوربین رفتن پیمان قاسم خانی و محسن تنابنده در صحنه‌ای خارجی داخل ماشین، فیلمبرداری این فیلم پس از بیش از 4ماه به پایان رسید. فیلمبرداری این فیلم از 15 اسفند‌ماه آغاز شده بود.
تدوین این فیلم كه همزمان با فیلمبرداری توسط آیدین و بهروز افخمی آغاز شده بود ادامه دارد و بیش از 60 درصد آن انجام شده است. بامداد بیات نیز مشغول ساخت موسیقی برای این فیلم است.
«سن‌پترزبورگ» درباره رفاقت، بلوف و عشق است و در آن محسن تنابنده، پیمان قاسم خانی، الناز شاكردوست، بهاره رهنما، اندیشه فولادوند، ماه‌چهره خلیلی، كیانوش گرامی، سروش صحت، سیامك انصاری، امید روحانی، سیدابراهیم بحر‌العلومی، آرش تاج، بابك برزویه، اردشیر كاظمی، یوسف قربانی، علی اصغر طبسی و امین حیایی به ایفای نقش می پردازند.



منبع : ایسنا



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

همكاری طنزنویسان با مسعود ده‌نمكی در نوشتن دیالوگ‌های «اخراجی‌ها3»

چهارشنبه 31 تیر 1388 07:33 ق.ظ

نویسنده : مینو

مسعود ده‌نمكی با اتمام طرح اولیه و با مشاورت نویسندگان طنز، نگارش دیالوگ‌های فیلمنامه «اخراجی‌ها3» را كه با مضمون طنز سیاسی و با حضور چند بازیگر جدید ساخته می‌شود، آغاز كرد. ده‌نمكی نگارش طرح اولیه فیلمنامه «اخراجی‌ها 3» را انجام داده است.
بنا بر این گزارش وی این طرح اولیه را در اختیار بعضی از نویسندگان كه در عرصه طنز فعالیت دارند گذاشته تا از نظرات آنها آگاه شوند تا پس از مشورت با این افراد نوشتن نسخه نهایی فیلمنامه را خود برعهده بگیرد.
جلسات هفتگی با نویسندگان طنز برای نوشتن دیالوگ‌های فیلم آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود نهایتا تا شهریور ماه نگارش فیلم‌نامه «اخراجی‌ها3» به پایان برسد. بنا بر این گزارش «اخراجی‌ها3» در فضای شهری و پس از جنگ اتفاق می‌افتد و بازیگران آن هنوز مشخص نیستند اما احتمال دارد در كنار بازیگران قدیمی، چند چهره جدید نیز برای «اخراجی‌ها3» حضور داشته باشند، ضمن این كه هنوز تهیه‌كننده این فیلم نیز مشخص نیست.
همچنین شنیده شده «اخراجی‌ها3» اولین فیلم سینمایی با مضمون طنز سیاسی خواهد بود.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

در پی انتشار ناگهانی نسخه‌های قاچاق فیلم «سوپراستار»؛

چهارشنبه 31 تیر 1388 07:24 ق.ظ

نویسنده : مینو

 5487محمد نیك‌بین تهیه‌كننده فیلم سینمایی «سوپر استار» ساخته تهیمنه میلانی، در پی انتشار ناگهانی نسخه‌های قاچاق فیلم «سوپراستار» در مورد اقداماتی كه برای توقف انتشار نسخه‌های غیر مجاز از این فیلم انجام داده، گفت: در اولین اقدام مراتب این موضوع را به ریاست صدا و سیما و قسمت بازرگانی صدا و سیما (كه كپی منتشر شده در بازار از آنجا خارج شده) اطلاع دادیم تا اقدامات لازم در این زمینه در صدا و سیما انجام گیرد.
وی افزود: همچنین به وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و ستاد مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی در وزارت ارشاد هم اطلاع داده شد و آمادگی خود را برای هرگونه همكاری با این ستاد اعلام كردیم و هم‌اكنون، منتظر نتیجه فعالیت‌های این ستاد هستیم.
وی با اشاره به این موضوع كه قراردادی برای فروش حقوق ویدئویی این فیلم منعقد شده بود و انتشار نسخه قاچاق این فیلم باعث ضرر زیادی شده، گفت: قبلا ستاد مبارزه با قاچاق فیلم نمونه‌های خوبی از مبارزه با قاچاق فیلم‌های ویدئویی را نشان داده بود و امیدوارم با همت و انرژی دوباره این ستاد بتوانیم هرچه زودتر جلوی ادامه پخش نسخه‌های غیر قانونی فیلم «سوپراستار» را بگیریم و نسخه‌های موجود نیز جمع‌آوری شود. 5487
از هفته گذشته نسخه‌های غیر قانونی فیلم «سوپراستار» آخرین ساخته تهمینه میلانی در خیابان‌های تهران فروخته شد.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

فروش دو فیلم «خروس جنگی» و «پسر تهرونی» به «درباره الی» نزدیک شده است

شنبه 27 تیر 1388 11:30 ق.ظ

نویسنده : مینو
ما -تغییر فضای اجتماعی جامعه و بازگشت نسبی آن به روال طبیعی تأثیر مستقیمی روی فروش فیلم‌های سینمایی روی پرده داشته است.

هرچند که فیلم‌ها در این روزها نیز به نسبت اکران تابستانی چندان خوب نمی‌فروشند اما رشد نسبی را می‌توان در آن شاهد بود. فروش دو فیلم «خروس جنگی» و «پسر تهرونی» به «درباره الی» نزدیک شده است و آثار روی پرده با فروش‌های نزدیک به هم نیمه راه اکران را طی می‌کنند.

فصل تابستان در حالی به روزهای پایانی نخستین ماه خود نزدیک می‌شود که فیلم سینمایی «درباره الی» در هفته پنجم اکران مرز فروش 800 میلیون تومان را پشت سر گذاشته و برای رسیدن به فروش یک میلیاردی راهی نه چندان طولانی پیش‌رو دارد؛ رقمی که مضمون تلخ و تکان‌دهنده فیلم اصغر فرهادی پیش‌بینی رسیدن به آن را سخت می‌کرد.

«درباره الی» روزهای جمعه و شنبه 19 و 20 تیرماه به ترتیب 29 و 21 میلیون تومان فروخت تا در سی و ششمین روز نمایش در 25 سینمای تهران به 846 میلیون تومان برسد. چهارمین فیلم فرهادی پس از «رقص در غبار»، «شهر زیبا» و «چهارشنبه سوری» داستان سفر چند روزه یک گروه به شمال و گم شدن دختری به نام الی را روایت می‌کند.

حضور ستاره‌هایی چون شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، مریلا زارعی، رعنا آزادی‌ور، صابر ابر و... در کنار خرس طلایی بهترین کارگردانی جشنواره فیلم برلین، حاشیه‌های به وجود آمده برای فیلم در جشنواره فجر پارسال و البته آرام شدن فضای جامعه پس از چند هفته از جمله دلایل پرفروش شدن «درباره الی» است.

«پسر تهرونی» یکی از بسیار کمدی‌هایی است که بهار و تابستان امسال روی پرده سینماها رفتند و البته برخی نتوانستند به حداقل موفقیت هم برسند. تازه‌ترین ساخته کاظم راست‌گفتار در حالی در آغاز سومین هفته اکران به فروش 230 میلیون تومانی دست یافته که برخی کمدی‌های مشابه آن در پایان اکران با فروشی کمتر از 100 میلیون از روی پرده پائین آمدند.

حضور ستاره‌ای پولساز چون امین حیایی در سال‌های اخیر تضمین‌کننده فروش فیلم‌هایی بوده که ابتدا تصور می‌شد نمی‌توان چندان به موفقیت آنها در گیشه امید بست. اما این بازیگر جوان در کنار زوجی چون محمدرضا شریفی‌نیا و استفاده از طناز طباطبایی و سارا خوئینی‌ها در دیگر نقش‌ها عامل توفیق نسبی «پسر تهرونی» بوده است.

فیلم داستان جوانی است که تازه از فرنگ برگشته و پدرش قصد دارد برای او آستین بالا بزند. راست‌گفتار پیشتر با فیلم جنجالی «نقاب» نشان داده بود رگ خواب مخاطب را پیدا کرده و فروش 230 میلیونی «پسر تهرونی» پس از 15 روز در 24 سینما این فرضیه را اثبات می‌کند. فیلم روزهای جمعه و شنبه گذشته به ترتیب 32 و 5/20 میلیون تومان فروخته است.

«خروس‌جنگی» مسعود اطیابی هم با مضمون کمدی خود و استفاده از رضا عطاران، مریلا زارعی و احمد پورمخبر در سه نقش اصلی در روزهای اخیر پا به پای دو فیلم قبلی پیش آمده و جمعه و شنبه به ترتیب 31 و 5/20 میلیون تومان فروخته تا پس از 33 روز نمایش در 21 سالن سینمای تهران به مرز 373 میلیون تومان برسد.

عطاران در سینما تقریباً همان کلیشه شخصیت‌های محبوب تلویزیونی خود را ایفا می‌کند و مخاطبی که از دیدن این بازیگر بامزه در قاب کوچک تلویزیون خاطره‌ای خوش در ذهن دارد، برای دیدن او رنج به سینما رفتن را هم متحمل می‌شود. زارعی نیز که فیلم جدی «درباره الی» را همزمان روی پرده دارد، دیگر عامل جذابیت و توفیق نسبی «خروس‌جنگی» است.

دومین فیلم اطیابی بعد از «مصائب دوشیزه» داستان زوجی جوان را روایت می‌کند که برای مدتی جای خود را با هم عوض می‌کنند و این جابه​جایی ماجراهایی عجیب و جالب را برای هر دو نفر و اطرافیان آنها به همراه دارد. سیامک انصاری و کیانوش گرامی دیگر بازیگران فیلم کمدی «خروس‌جنگی» هستند که فروش خوب خود را مدیون ستاره‌های تلویزیونی است.

«هر چی تو بخوای» دیگر کمدی روی پرده و محصولی تازه از محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان باسابقه سینمای ایران است. فروش روزانه این فیلم حتی در تعطیلات آخر هفته هم از مرز دو میلیون تومان بالاتر نرفته تا ثابت شود استفاده از بازیگران طنز تلویزیون همیشه و همه جا عامل موفقیت یک فیلم نیست.

«پسر تهرونی» در حالی سی و سومین روز اکران عمومی در تهران را پشت سر گذاشته که تعداد سینماهای نمایش‌دهنده آن به شش سالن کاهش یافته و فروش فیلم هنوز به 60 میلیون تومان نرسیده است. به نظر می‌رسد ترکیب ناهمگون مجید صالحی، لادن مستوفی، حسن شکوهی و کیانوش گرامی به دل مخاطب نه چندان مشکل‌پسند سینمای ایران ننشسته است.

«امشب شب مهتابه» از آن دست فیلم‌هایی است که پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر پارسال تصور می‌شد به دلیل داشتن‌ جذابیت‌های فراوان می‌تواند یکی از امیدهای فروش سال 88 سینمای ایران باشد. اما تلفیق موسیقی و سینما، بازی مهناز افشار و صدای گرم و گیرای احسان خواجه‌امیری هم نتوانست مخاطبان را در روزهای گرم تابستان به سالن‌های تاریک بکشاند.

محمدهادی کریمی فیلم خود را اثری برای خانواده‌ها توصیف و در آن داستانی عاشقانه اما تلخ روایت کرده است. دانیال عبادی دیگر بازیگر اصلی «امشب شب مهتابه» است که در صحنه‌های کنسرت و خوانندگی روی صدای خواجه‌امیری لب زده و در خود فیلم نقش یک خواننده را با سرنوشتی غمبار ایفا کرده است.

«امشب شب مهتابه» در سی و سومین روز اکران تنها در 12 سالن سینمای تهران روی پرده است و توانسته در این مدت 5/166 میلیون تومان بفروشد که قطعاً انتظار و توقع تهیه‌کننده و کارگردان را برآورده نمی‌کند. این فیلم روزهای جمعه و شنبه 5/10 و شش میلیون تومان فروخته تا نشان دهد رسیدن به رقم 200 تا 250 میلیون تومان هم برایش راضی‌کننده است.

در فاصله حدود 40 روز تا آغاز ماه مبارک رمضان و در شرایطی که شورای صنفی نمایش اکران فیلم‌های روی پرده را تا مدتی تمدید کرده است، به نظر می‌رسد دو فیلم «پسر تهرونی» و «درباره الی» از این شرایط بیشترین استفاده را ببرند. فیلم فرهادی احتمالا تا 10 روز آینده میلیاردی می‌شود و راست‌گفتار هم می‌تواند حداقل روی 500 تا 750 میلیون تومان حساب کند



منبع : خبر آن‌لاین



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

علی رفیعی یک بار دیگر به غذا و غذابازی باز می‌گردد

شنبه 27 تیر 1388 11:27 ق.ظ

نویسنده : مینو

تئاتر تلویزیونی "آشپزخانه" با ترجمه و کارگردانی علی رفیعی به سفارش گروه نمایش و فیلم شبکه چهار تهیه می‌شود.

 5487تئاتر تلویزیونی "آشپزخانه" به نویسندگی آرنولد وسکر در یک قسمت 110 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی علی‌اصغر اوجانی شهریورماه کلید می‌خورد.

داستان این تئاتر تلویزیونی در آشپزخانه اتفاق می‌افتد و از لحظه‌ای آغاز می‌شود که اولین اوجاق در آشپزخانه روشن می‌شود و آشپزها گوشت و حبوبات را برای پختن به آشپزخانه می‌آورند. آشپزها و پیشخدمت‌ها به سرکار می‌آیند. گفتگو میان آشپزها راجع به یک آشپز آلمانی و گارسون در جریان است و ...

از آثار رفیعی می‌توان به نمایش‌های "شکار روباه"، "در مصر برف نمی‌بارد"، "کلفت‌ها" و "رومئو و ژولیت" اشاره کرد. این کارگردان باسابقه تئاتر فیلم سینمایی "ماهی‌ها عاشق می‌شوند" را در کارنامه دارد.



منبع : مهر




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

فیلم سینمایی "دم صبح" به کارگردانی حمید رحمانیان

شنبه 27 تیر 1388 11:21 ق.ظ

نویسنده : مینو
فیلم سینمایی "دم صبح" به کارگردانی حمید رحمانیان یکشنبه 28 تیرماه ساعت 20:55 روی آنتن شبکه سه می‌رود.

 5487این فیلم سینمایی را حمید رحمانیان سال 84 بر مبنای فیلمنامه خودش و مهران کاشانی ساخت. در خلاصه داستان فیلم "دم صبح" آمده است: یک محکوم به مرگ، سرگردان میان خوف و رجاء، در انتظار صبحی که او را می‌بخشند یا اعدام می‌کنند...

در این فیلم 90 دقیقه‌ای حسین یاری، آتش تقی‌پور، مریم امیرجلالی، هدی ناصح، محمد شیری، اصغر بیچاره، بهروز شعیبی و علی‌اصغر حیدری بازی کردند.

عوامل فیلم "دم صبح" عبارتند از وحید نیکخواه آزاد تهیه‌کننده، حمید مولوی مدیر تولید، بایرام فضلی مدیر فیلمبرداری، احمد ساکت طراح صحنه و لباس، حسن زاهدی صدابردار و رضا رادمنش طراح گریم.



منبع : مهر

به روز شده در : جمعه 26 تیر 1388 - 5:52



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

«خاک‌آشنا» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا از 31 تیرماه

شنبه 27 تیر 1388 11:20 ق.ظ

نویسنده : مینو
با توجه به رکود حاکم بر سینماها و نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان به نظر می‌رسد وضعیت فروش فیلم‌ها و استقبال مخاطبان از سینمای ایران تا شروع اکران عید فطر تغییر نمی‌کند.

با طولانی شدن زمان اکران فیلم‌هایی که از اوایل خردادماه روی پرده رفتند، نمایش فیلم‌ها روندی تازه پیدا کرده است. به دلیل شرایط اجتماعی نمایش فیلم‌هایی که در این مقطع روی پرده رفتند ادامه پیدا می‌کند تا تهیه‌کنندگان، پخش کنندگان و سینمادارها کمتر ضرر ببینند.

اما این راه حل ناگزیر برای حمایت از فیلم‌هایی که در ایام انتخابات و پس از آن روی پرده بودند، برنامه نمایش فیلم‌ها را تغییر داده و نمایش آثار دیگر سینمای ایران را با مشکل مواجه کرده است. تمدید مدت نمایش فیلم‌های «درباره الی» ، «پسر تهرونی» ، «خروس جنگی» و «امشب شب مهتابه» در آستانه دومین ماه تابستان برنامه اکران فیلم‌های تابستان را دچار تغییرهایی ناخواسته می‌کند.

«خاک‌آشنا» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا از 31 تیرماه در گروه سینما آزادی به جای کمدی «هرچی تو بخوای» روی پرده می‌رود. فیلم داستان نامدار، نقاش و هنرمندی است که در گریز از هیاهوی مرکز به روستایی در کردستان پناه برده و سال‌هاست آنجا به خلق آثار خود مشغول است. ورود خواهرزاده جوان او به محیط روستا در کنار وقایعی که در روستا رخ می‌دهد، تغییری شگرف در زندگی نامدار ایجاد می‌کند و او را وامی‌دارد در شیوه زندگی خود بازنگری کند.

«دلخون» به کارگردانی محمدرضا رحمانی که در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر اکران شد، از هفت مردادماه در گروه سینمایی استقلال روی پرده می‌رود. این فیلم داستان مردی است که همسرش را به قتل رسانده، آشنایی او با وکیلش اتفاق‌هایی را برای آنها رقم می‌زند. حامد بهداد و الناز شاکردوست بازیگران نقش‌های اصلی فیلم هستند.

«یک وجب از آسمان» به کارگردانی علی وزیریان دیگر فیلمی است که در تابستان روی پرده می‌رود. فیلم دوم وزیریان پس از پایان اکران عمومی «خاک ‌آشنا» روی پرده می‌رود. با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان تعدادی از فیلم‌هایی که قرار بود نیمه دوم تابستان روی پرده روند، از برنامه نمایش حذف شدند.

فیلم سینمایی «سایه وحشت» به کارگردانی عماد اسدی دیگر فیلمی است که به زودی روی پرده می‌رود. در این فیلم که در ژانر وحشت ساخته شده شهاب حسینی و ماه‌چهره خلیلی ایفای نقش می‌کنند.

«پستچی سه بار در نمی‌زند» به کارگردانی حسن فتحی یکی از این فیلم‌ها است که زمان اکرانش به تعویق افتاده است. با توجه به شرایط اکران انتظار نمی‌رود در هفته‌های آینده شاهد نمایش فیلم پرفروش و پرمخاطبی روی پرده باشیم. فیلمی که بتواند معادلات اکران را برهم بزند و به پدیده تابستانی سینمای ایران تبدیل شود.

اگر خوش اقبالی به سراغ سینمای ایران بیاید، اکران عید فطر می‌تواند به روند نمایش فیلم‌ها رونق بدهد. تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینمایی برای این مقطع برنامه‌ریزی طولانی‌مدت دارند و امیدوارند اکران عید فطر مانند سال‌های پیش به سینمای ایران رونق و گرما بدهد.

فیلم‌های سینمایی «بی‌پولی» ، «کتاب قانون» ، «تردید» ، «سن پترزبورگ» و «تاکسی نارنجی» در اکران اول و دوم عیدفطر روی پرده می‌روند و امید می رود که این فیلم‌ها چراغ سینمای ایران را دوباره روشن کنند. سینمای ایران برای اکران عید فطر لحظه‌شماری می‌کند.



منبع : جام جم آن‌لاین



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

«آشپزخانه» نه، «آقا یوسف» را می‌سازم

شنبه 27 تیر 1388 11:17 ق.ظ

نویسنده : مینو
علی رفیعی با تکذیب تولید تئاتر تلویزیونی "آشپزخانه" برای شبکه چهار، از کارگردانی فیلم سینمایی "آقا یوسف" خبر داد.

کارگردان پیشکسوت سینما و تئاتر ایران در این باره گفت: من قرار نیست تئاتر تلویزیونی "آشپزخانه" را بسازم و نمی‌دانم این خبر چرامنتشر شده است. قرار است به زودی پیش‌تولید فیلم سینمایی جدیدم با عنوان "آقا یوسف" را آغاز کنم.

پیش از این علی‌اصغر اوجانی تهیه‌کننده "آشپزخانه" خبر تولید این تئاتر تلویزیونی را به کارگردانی رفیعی داده بود. "آقا یوسف" دومین فیلم بلند رفیعی بعد از "ماهی‌ها عاشق می‌شوند" است که سال 84 به اکران عمومی درآمد.

این کارگردان سینما و تئاتر زمستان سال گذشته نمایش "شکار روباه" را با بازی سیامک صفری، ستاره اسکندری، پانته‌آ بهرام، هومن برق‌نورد، هدایت هاشمی، افشین هاشمی و... در تالار وحدت به صحنه برد که با استقبال خوبی روبرو شد.



منبع : مهر



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

پروژه سینمایی «هم بازی» ساخته غلامرضا رمضانی به دلیل حضور حمید فرخ‌نژاد

شنبه 27 تیر 1388 11:09 ق.ظ

نویسنده : مینو
گفته می‌شود پروژه سینمایی «هم بازی» ساخته غلامرضا رمضانی به دلیل حضور حمید فرخ‌نژاد و فعالیت‌های انتخاباتی او متوقف شده است.

حرف و حدیث‌ها در مورد فهرست 200 نفری ممنوع‌الکارهای صداوسیما در شرایطی شنیده می‌شود که این روزها خبر توقف ساخت برخی پروژه‌های تلویزیونی و دشوار شدن ورود و خروج برخی چهره‌ها به تلویزیون از گوشه و کنار می‌آید. همچنین برخی هنرمندان و مسئولان از وجود قطعی یک لیست سیاه با امضای مدیران رده بالای سازمان صدا و سیما در این باره خبر می‌دهند.

شنیده می‌شود این فهرست 200 نفری شامل افرادی است که منتقد دولت بوده و در انتخابات اخیر از نامزدی غیر از نامزد منتخب حمایت کرده‌اند.

فهرستی مخفی
چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در محافل هنری خبرهایی مربوط به توقف ساخت تعدادی از پروژه‌های تلویزیونی و معلق شدن برخی برنامه‌ها شنیده شد. هرچند که با فاصله‌ای نسبتاً اندک تعدادی از این پروژه‌ها فعالیت خود را از سر گرفتند و شبهات در مورد سرنوشت آنها برطرف شد اما این بار بحثی جدی‌تر به میان آمد؛ اینکه تعدادی از هنرمندان امکان همکاری با صدا و سیما نخواهند داشت و براساس تعیین محدوده‌های جدید، ورود و خروج آنان در صداوسیما امکانپذیر نخواهد بود. این شایعات زمانی شدت گرفت که به جای دعوت از منتقدان در برنامه‌های تحلیلی سینمایی تعدادی از کارمندان صدا و سیما موظف شدند تا در برنامه‌های نقد و تحلیل فیلم‌های سینمایی حاضر شوند؛ کارمندانی که هیچ تخصصی در زمینه نقد و تحلیل نداشتند و برای بررسی آثار، اطلاعات را از گوشه کنار جمع آوری کرده و سپس در برنامه‌های تلویزیونی حاضر می‌شدند. از سوی دیگر برخی پروژه‌های تلویزیونی نیز در نیمه راه تولید به دلیل دیدگاه کارگردان قبل از انتخابات با فراز و نشیب‌هایی مواجه شدند به گونه‌ای که در مقطعی خبر تغییر کارگردان و یا نیمه رها شدن کار عنوان شد. البته سرنوشت تعدادی از این مجموعه‌ها تغییر کرد و در آستانه توقف امکان ادامه راه یافتند.

تا اینکه از چندی پیش حرف و حدیث‌ها در مورد وجود فهرستی به میان آمد که در آن 200 هنرمند از 800 هنرمندی که نامه حمایت از مهندس میرحسین موسوی را در جریان انتخابات امضا کرده بودند از ادامه فعالیت در صداوسیما محروم شدند. براساس شنیده‌ها هیچ دلیل مشخصی برای محرومیت این افراد عنوان نشده است.

فهرستی در کار هست یا نیست؟
پخش نشدن برنامه «ورزش از نگاه دو» با اجرای جهانگیر کوثری بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری شبهاتی را در مورد توقف کامل این برنامه به وجود آورد. نگرانی‌ها از این بود که موضع‌گیری خانواده کوثری در جریانات انتخابات ریاست‌جمهوری مانع از آن شده باشد که تلویزیون همکاری خود را با این مجری و کارشناس ادامه دهد اما ادامه یافتن جریان پخش این برنامه پس از مدتی نشان داد که اخباری که در ابتدا منتشر شده بود، چندان پایه‌ای نداشته است. جهانگیر کوثری در این زمینه می‌گوید: «برنامه ما در مقطعی که فصل تعطیلی لیگ بود روی آتنن نمی‌رفت و پخش نشدن آن ارتباطی به جریانات انتخابات نداشته است.»

عبدالحسن برزیده، کارگردان یکی از بخش‌های مجموعه تلویزیونی «راه شیری» که در جریانات انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت حامی میرحسین موسوی بود، بعد از انتخابات در مقطعی با مشکلاتی برای ادامه کار ساخت مجموعه‌اش مواجه شد اما این کارگردان بیان می‌کند که این مشکلات در حال حاضر برطرف شده و ساخت این مجموعه را پی خواهد گرفت. او پیش تولید این مجموعه را از قبل انتخابات آغاز کرده بود و به نظر می‌رسد ادامه یافتن همکاری او با صداوسیما بی‌دلیل با شروع پیش تولید آن قبل از انتخابات نباشد. از سویی تعدادی از چهره‌هایی که همچنان با صداوسیما همکاری دارند معتقدند وجود فهرستی 200 نفره با عنوان افرادی که از ادامه همکاری با صداوسیما محروم شده‌اند، درست نیست. علیرضا سجادپور در این زمینه می‌گوید: «با افرادی که در صداوسیما فعالیت می‌کنند در ارتباط هستم و از سوی هیچ یک از آنان نشنیده‌ام که چنین فهرستی وجود داشته باشد. با توجه به رویه صداوسیما نیز بعید می‌دانم که این فهرست تعیین و مشخص شده باشد.»

ابوالقاسم طالبی که مجموعه تلویزیونی «به کجا چنین شتابان» را در حال حاضر برای تلویزیون می‌سازد، ‌با تأکید بر این نکته که چنین فهرستی وجود خارجی ندارد، می‌گوید: «اخباری که در مورد وجود این فهرست منتشر شده قطعاً شایعه است و با توجه به رفت و آمد افراد به صدا و سیما می‌توان به راحتی اعلام کرد که فهرست ممنوع‌الکاران وجود ندارد.» او ادامه می‌دهد: «عده‌ای می‌خواهند از خود قهرمان‌سازی کنند و برای رسیدن به این هدف چنین اخبار نادرستی را اعلام می‌کنند. از همین رو معتقدم این مسئله غیر از خبرسازی نیست.»

سعه صدر مدیران
محمدتقی فهیم، منتقد، درباره وجود فهرست 200 نفری ممنوع‌الکارهای تلویزیون می‌گوید: «با وجود آنکه بعید می‌دانم چنین فهرستی وجود داشته باشد اما با چنین برخوردهایی نیز کاملاً مخالف هستم و معتقدم سعه صدر مدیران ما باید بالا برود تا بتوانند با مخالفان دیدگاه و نظر خود نیز کنار بیایند و همکاری کنند.» او ادامه می‌دهد: «مدیران با اخلاق دموکراتیک بالا و تکیه به آموزه‌های دموکراسی باید شرایط مناسبی را برای فعالیت هنرمندان به وجود آورند.» فهیم می‌گوید: «بحث کسانی که در گروه براندازان قرار دارند و از هر فرصتی برای اعلام مخالفت خود با نظام استفاده می‌کنند با کسانی که در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری از یکی از کاندیداها حمایت می‌کنند باید جدا شود. که برخورد با این گروه برانداز نیز وظیفه صدا و سیما نیست و نهادهای مرتبط باید با این مسائل برخورد کنند.» فهیم با اشاره به عملکرد صداوسیما در جریان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: «صدا و سیما با رویکردی که در جریان دهمین دوره انتخابات پیش‌رو گرفت نشان داد که مدیران هوشمند و آگاهی در رأس آن قرار دارند. هرچند که معتقدم اخبار مربوط به فهرست ممنوع‌الکاران به احتمال زیاد شایعه است اما در صورت صحت، صداوسیما نباید وارد این بچه بازی‌ها شود و اعتبار رسانه ملی را خدشه‌دار کند.»



منبع : خبر آن‌لاین



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

رونالدو در فیلمی از محمدحسین لطیفی/فیلمی برای صلح

شنبه 13 تیر 1388 07:09 ق.ظ

نویسنده : مینو

رسانه های ایتالیا روز گذشته از حضور احتمالی «رونالدو» ستاره فوتبال برزیل در فیلمی ایرانی استقبال کردند. پس از آنکه اوایل هفته اعلام شد محمدحسین لطیفی کارگردان ایرانی قصد دارد فیلمی درباره «رونالدو» بسازد، رسانه های ایتالیا امروز به انعکاس آن پرداختند. روزنامه «گاتزتا دلواسپورت» معتبرترین روزنامه ورزشی ایتالیا امروز در مقاله یی با عنوان «فیلمی برای صلح» به بیان این موضوع پرداخت؛ «با همکاری اتاق بازرگانی ایران - برزیل، زندگی رونالدو در یک فیلم ایرانی به تصویر کشیده خواهد شد. محمدحسین لطیفی کارگردان ایرانی این فیلم، آن را صرفاً برای کودکان فلسطینی در اردوگاه های پناهندگان خواهد ساخت.» دلواسپورت در ادامه نوشت؛ «طبق توافقی که در چند روز آینده میان مدیر برنامه های رونالدو و رئیس اتاق بازرگانی ایران- برزیل امضا خواهد شد، این چهره سرشناس دنیای فوتبال سفیر صلحی برای خاورمیانه خواهد شد.» این توافقنامه که به نوشته این روزنامه بسیار جامع خواهد بود، این امکان را می دهد که «رونالدو» علاوه بر بازی در فیلم به عنوان واسطه برای ترویج صلح در فلسطین فعالیت کند. دلواسپورت همچنین آورده است؛ «این پروژه ایرانی که «رونالدو شماره 9» نام خواهد داشت، اولین تلاش برای به سینما آوردن رونالدو نیست. در سال 2004 نیز فرناندو میرلس کارگردان اثر معروف «کوری» قصد داشت زندگی رونالدو را در قالب فیلمی به تصویر بکشد. دو ماه قبل نیز مسوولان باشگاه کورینتیانس برای ساخت اثری مستند درباره رونالدو با کمپانی فوکس برزیل به توافق رسیده بودند.» خبرگزاری «آنسا»ی ایتالیا نیز به نقل از فرخ فرجی رئیس اتاق بازرگانی ایران- برزیل اعلام کرد مذاکرات برای حضور رونالدو در این فیلم احتمالاً تا چند روز آینده به امضای توافقنامه خواهد انجامید. به گزارش این رسانه رسمی ایتالیا، تعیین ارزش مالی این توافقنامه برعهده فرخ فرجی و مدیر برنامه های رونالدو خواهد بود. منابع نزدیک به این پروژه اعلام کردند رونالدو یک «پیام آور صلح» در خاورمیانه خواهد بود. طی چند سال گذشته، تمایل فیلمسازان برای به سینما کشاندن ستاره های دنیای فوتبال شکل جدی تری به خود گرفته است. در سال 2008 فیلم «مارادونا» به کارگردانی امیر کاستاریکا که به جشنواره کن آمد، مورد استقبال فراوان قرار گرفت. امسال نیز کن لوچ کارگردان نامدار انگلیسی، اریک کانتونا ستاره سرشناس سابق باشگاه منچستریونایتد را محور اصلی فیلم جدیدش قرار داد و به بخش رقابتی جشنواره کن آمد.





دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

فیلم نان، زن و شعر

شنبه 13 تیر 1388 07:02 ق.ظ

نویسنده : مینو

شهرام علیدی ،"نان زن و شعر" را كارگردانی می كند .
شهرام علیدی كارگردان سینماضمن تشریح فعالیت‌های خود گفت: طرح اولیه فیلم‌نامه فیلم نان ،زن و شعر به پایان رسیده است و در حال تحقیق و مشورت با یكی از فیلمنامه‌نویسان در خصوص نوشتن فیلم‌نامه پایانی هستم.
وی درباره این فیلم گفت: در این فیلم یك كودك و شاعر محوریت اصلی فیلم را بر عهده دارند و دیالوگ‌های فیلم بسیار كم است و فیلم فضای شاعرانه دارد كه بیشتر تصاویر گویای داستان فیلم است .
وی اضافه كرد: هنوز لوكیشن‌های فیلم انتخاب نشده‌اند و در حال بازدید مناطق مختلف كشور برای تائید لوكیشن هستیم اما قطعاَ قسمتی از فیلم در تهران تصویربرداری خواهد شد.
علیدی اضافه كرد: در تولید این فیلم علاوه بر گروه سازنده فیلم زمزمه با باد افراد دیگری نیز اضافه خواهند شد ضمن آنكه باد و نفر از آهنگسازان بزرگ دنیا به نام‌های توماس كوانتلین آهنگساز فیلم مغول‌ها كه نامزد جایزه اسكار بود و همچنین رد بروور سازنده موسیقی متن فیلم چمدان روسی و چشمانی كه می‌رقصند وارد مذاكره شده‌ایم تا ساخت موسیقی فیلم را بر عهده بگیرند.
شهرام علیدی زمان آغاز فیلمبرداری را نیمه دوم سال اعلام كرد .




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -

«درباره الی...» فروش خوبی داشته است

شنبه 13 تیر 1388 07:00 ق.ظ

نویسنده : مینو

علیرضا:‌ (توضیح سایت سینمای ما: دیروز مقاله‌ای از سایت رجا نیوز نقل کردیم که در آن به دلایل فروش کم درباره الی... به زعم این سایت پرداخته شده بود. یکی از کامنت‌هایی که از سوی کاربران «سینمای ما» در واکنش به این مقاله نوشته شده بود، با حذف بخش‌هایی، مناسب انتشار در صفحه اول هم بود که به این ترتیب و با نیت ادامه این بحث، این جا منتشر می‌کنیم) اولا اینکه چه کسی گفته درباره الی فروش کمی داشته؟ درباره الی با اینکه یک درام تلخ و به شدت متفاوت است، اما در پایان نیمی از زمان اکران هفت هفته ایه خود، به نیم میلیارد تومان در تهران رسیده! آقایان رجا نیوز اندکی بیندیشند که کدام درامی را می توانند در این سالها پیدا کنند که بتواند طی 25 روز، در شرایطی نامناسب نیم میلیارد تومان بفروشد؟ پر مخاطب ترین درام سال قبل ما، فیلم دعوت بود که در اکران طولانی و مناسب عید فطر، با آنهمه تبلیغات، 850 میلیون فروخت. با آن موضوع جذاب زنانه اش. اما درباره الی فقط طی 25 روز، آنهم در وضعیت نامناسبی به نیم میلیارد تومان رسیده. پس کاملا قابل پیش‌بینی‌ است که این فیلم در پایان اکرانش بتواند در تهران به مرز و حدود یک میلیارد تومان نزدیک شود. آقایان رجا نیوز! به نظرتان فروش یک میلیارد تومان کم است؟ آنهم برای یک درام ساختارشکن و سیاه و جدی با مخاطب؟ آنهم در بحرانی ترین شرایط احتماعی کشور طی سالهای اخیر؟ شوخی می فرمایید! از صحبتهای طرفداران این فیلم سوءاستفاده نکنید. ما اگر می گوییم فروش درباره الی آنی نیست که باید می شد، به این دلیل است که همه ی ما مطمئن بودیم که این فیلم به راحتی در تهران از 2 میلیارد تومان خواهد گذشت. فروش 53 میلیون طی یک روز در قبل از انتخابات(که اگر شب انتخابات نبود، به 70 میلیون هم می رسید)، گواه این ادعاست. وگرنه کیست که نداند یک میلیارد تومان برای یک درام سیاه و متفاوت، شاهکار است و اصلا می‌شود اولین فیلم جدی و به دور از طنز باشگاه میلیاردی ها؟ گفته اید اکنون شرایط جامعه آرام شده.! حوادث سه هفته ی اخیر کشور، از چند منظر به گیشه سینماها ضربه وارد کرد : نخست آنکه در روزهای متوالی، تعداد سینماهای بسیاری به دلیل ایجاد تجمعات و درگیریها، کاملا بسته شدند و از آنجا که اکثر سینماهای مهم تهران در مرکز شهرند و درگیریها هم اکثرا در همان مرکز شهر اتفاق می افتد، لذا طی 2 هفته، نصفی از سینماهای درباره الی فقط تا بعد ازظهر(سانس های کم بیننده) نمایش داشتند. دوم آنکه حوادث اخیر باعث شد تا توجه همگان به طرف سیاست برود و کسی حواسش به سینما و سایر چیزها نباشد. سوم آنکه این حوادث موجب یک جور دلزدگی خاص در جامعه شد که همه ی ما دچارش بودیم. این دلزدگی دل و دماغی برای سینما رفتن باقی نگذاشت. و چهارم آنکه فضای مضطرب و امنیتی شهر، بسیاری را از رفتن به سینماها بازداشته. شخصا شاهد بودم که یکی از اقوام‌مان گفت که چند روز است که می خواهد درباره الی را ببیند، اما به خواست شوهرش، از رفتن به سینما منصرف شده. خب مشخص است که این دلایل برای استقبال کم از سینماها کافیست. درست است که طی روزهای اخیر درگیریها و متعاقبا تعطیلی سینماها تمام شده، اما تاثیرات آن همچنان در کشور باقی است. دوستان رجا نیوز! نشان به آن نشان که تا قبل از این هفته، استقبال از فروشگاه ها و رستورانها و... نیز به شدت کم بود و از این هفته اندکی استقبالها دارد بهتر میشود، ولی هنوز به شرایط عادیش بازنگشته! می گویند درباره الی همزمان با فیلمهای گیشه ای اکران نشده! عجب! دیگر چطور امشب شب مهتابه ها و هر چی تو بخوای ها و خروس جنگی ها و پسر تهرونی ها را کنار هم ردیف کنند؟ اصلا سابقه نداشته که همزمان با هم 3 فیلم کمدی و 4 فیلم تجاری محض اکران شوند! اما به لطف درباره الی، این ها را هم همزمان اکران کردند! دوستان برای درک بیشتر محبوبیت و قدرت جذب مخاطب درام درباره الی، به فروش سایر فیلمهای کمدی و گیشه ای اکران توجه کنند : امشب شب مهتابه که از آن به عنوان سنتوری 2 یاد میشد و فقط برای گیشه است، طی 3 هفته به 100 میلیون هم نرسیده! خروس جنگی که کمدین فوق محبوبی چون عطاران را دارد و مضمونش آزمون پس داده است، فعلا طی 3 هفته به 150 میلیون تومان رسیده! کمدی هر چی تو بخوای که مجید صالحی را دارد(که فیلمها مشترکش با جواد رضویان، بدجور در بورسند!)، طی سه هفته 25 میلیون فروخته!! کمدی پسر تهرونی که همه شانس میلیاردی شدن را هم برایش قائل بودند، طی سه روز 15 میلیون تومان فروخته!! خب دوستان رجا نیوز مشاهده کردید که در این شرایط اسفبار اکران، تمام فیلم های گیشه ای و کمدی که فروششان تضمین شده بود، به زمین خورده اند. اما درام سیاه درباره الی، در همین شرایط به مرز نیم میلیارد تومان رسیده. مثل روز روشن است که اگر درباره الی در اکران دچار این شرایط اجتماعی نمی شد، طی این مدت، به یک میلیارد و دویست میلیون تومان هم رسیده بود. به این ترتیب درباره الی را که همه می گویند هم فیلم منتقد پسندی است و هم عامه پسند(یک نمونه ی نادر)، فیلم غیر عوام پسندی می دانند و می گویند چون فیلم تلخی است! حال آن که تمام درام های پرفروش این سینما، اعم از شوکران و میم مثل مادر و...، تلخ بوده اند. می گویند درباره الی کم فروخته، حال آنکه فروش نیم میلیاردی طی 25 روز برای یک درام و در شرایط فعلی اکران، کجایش ضعیف است(که عالی است)، خدا می داند... همه ی ما می دانیم که پتانسیل حقیقی درباره الی، بیش از دو برابر فروش نهایی ای است که می کند... همه ی ما می دانیم که اگر درباره الی با 30 سالن و 4 ساعت تبلیغات تلویزیونی زنده در نوروز و دو گروه سینمایی و همزمان با 3 فیلم کم رمق و طی 12 هفته اکران میشد، فروشش به آنجایی میرسید که آقایان به آن افتخار می کنند. لیکن این شرایط فقط در انحصار بعضی‌هاست تا هی بسازند و تنها افتخارشان همین شکستن رکوردها باشد... از سایت هم می خواهم که دیگر عیارت "فروش کم" را در قبال این فیلم به کار نبرد. قبل از گفتن این حرف خواهش می کنم رقم فروش درباره الی را در تناسب تعداد روزهای نمایش و شرایط اکرانش مشاهده کنید... درباره الی به فر وش بسیار خوبی دست یافته و ما فقط باید بگوییم به دلیل شرایط جامعه، در اندازه و شان پتانسیلش نفروخت. وگرنه فروشش بسیار خوب است. خواهش می کنم دقت کنید.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -



تعداد کل صفحات : 2 1 2